- viikon kysymys - viikon väri  
   
 

Vinkkejä:

  1. Tutustutaan näiden nettisivujen kautta siihen mikä on spektri. Tuodaan näyttelyyn jokin oma värillinen asia (sen kannattaa olla litteä: esim. paperinpala, itse tehty maalaus, värikokeilu, tosin vaikka paidan hiha tai oma käsikin käy, näyttelyssä on mitattava materiaali valmiina) Tarkastellaan sen spektriä, mitä spektrin arvoja kohde sisältää?

  2. Tutustutaan siihen mitä on fluoresenssi ja UV-valo. Näyttelyssä UV-lampun avulla voidaan tutkia mukana tuotujen esineiden fluoresenssi-ominaisuuksia. (niidenkin kannattaa olla litteitä - sillä lamppu ei ole iso).
    - Missä UV-valoa käytettään?

  3. Miten väri vaikuttaa tilaan? Suunnittele oma kylpyhuone, keittiö, makuuhuone. Mieti värivalintoja, miksi haluat tiettyjä värejä?

    Sisustusteoriaa löytyy tästä linkistä: Värit osana sisustusta

  4. Pohditaan lempivärejä. Mitä värit oppilaiden mielestä kuvaavat, mitä mielikuvia heille tulee eri väreistä. Näyttelyssä on kahdeksasta yleisimmästä väristä multimedia, jossa kerrotaan näihin väreihin liitetyistä ominaisuuksista. Ovatko mielikuvat muuttuneet esim. 500 vuodessa. Ovatko kaikkien mielikuvat samanlaisia, mistä se johtuu?

  5. Tutustutaan näiden nettisivujen kautta ihmisen värinäköhavaintoon. Näyttelyssä on testejä, joita voi kokeilla. Mietitään miten ihminen näkee värejä ja mikä on ominaista ihmisen värien havaitsemiselle.

    Alla olevasta linkistä aukeaa kuva, jonka kautta voi testata aivojensa notkeutta:

    Sano mitä näet-testi

  6. Laaditaan toimivia opasteita. Alla olevasta linkistä aukeaa esimerkki-kuva, jonka avulla voi miettiä erilaisten tekstien toimivuutta:

    Värien erottuvuus

  7. Värien ominaisuuksia voi miettiä esimerkiksi erilaisten tuotteiden kautta. Tuleeko mieleen erityisiä tuotteiden värejä?

    Vastaako jokin väri jotain adjektiivia? Johdatuksena voi käyttää esim. seuraavaa kuvaa, jossa etsitään väriyhdistelmille ja mauille vastaavuuksia.

    Värien mielikuvia