- viikon kysymys - viikon väri  
   
 
                                   
         

Vihreä

Sanotaan, että juhannuksen aikaan kesä on vihreimmillään.

Kasveissa on lehtivihreää, joiden avulla kasvi yhteyttää. Nämä viherhiukkaset antavat kasville vihreän värin. Sillä on merkitystä myös ihmiselle, mieluummin sitä syö vihreän kuin ruskean salaatinlehden.

Nauti puoli kiloa päivässä, on suositus vihannesten, marjojen ja hedelmien syömiselle. Parhaillaan on meneillään varhaisperunan ja -vihannesten teemaviikko ja sen kunniaksi lainaamme viikon värimme näkökulman Kotimaiset Kasvikset ry:ltä.

  1. Voimakas vihreä väri kertoo, että kasviksissa on paljon yhteyttäviä viherhiukkasia, joissa on mm. imeytymistä edistävää C-vitamiinia.
  2. Vihreiden kasvisten tiedetään osaltaan pienentävän syöpäriskiä. Tyypillisiä vihreitä kasviksia ovat salaatti- ja kaalikasvit sekä pavut ja herneet.
  3. Kasvisten vihreä väri säilyy parhaiten, kun kypsennysaika pidetään riittävän lyhyenä ja kasvikset jäädytetään nopeasti
  4. Helppo tapa syödä riittävästi tummanvihreää on ostaa kotiin ruukkuyrttejä ja salaatteja. Silppua ruuan päälle väriä, tuoksua ja makua juuri ennen tarjoilua.
  5. K-vitamiini on tärkeä tekijä veren hyytymisessä. Sitä on erityisesti vihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa sekä lehti-, ruusu- ja parsakaalissa.

Suomenkielinen Väreistä voimaa -esite on ladattavissa Kotimaiset Kasvikset ry:n sivuilta osoitteesta:

www.kotimaisetkasvikset.fi